Toimitusjohtajan katsaus

(Puolivuosikatsauksesta 2019)

5G:n aikakausi alkoi ja Elisan kilpailukyky parantui

Elisan kilpailukyky vahvistui edelleen laadun ja asiakaskokemuksen parantamisella, vaikka markkinatilanne pysyi haastavana. Vertailukelpoinen käyttökate kasvoi toisella neljänneksellä edellisestä vuodesta ja liikevaihto laski hieman. Liikevaihtoa laskivat päätelaitemyynnin sekä yhdysliikenne- ja roaming-liikevaihdon lasku.

Viestintäpalvelujen merkitys sekä kuluttaja että yritysasiakkaiden ja organisaatioiden arjessa on kasvanut entisestään. Palvelujen sujuvuutta ja huoletonta käyttöä arvostetaan eniten. Sen johdosta asiakkaiden siirtyminen yhä nopeampiin mobiililaajakaistaliittymiin jatkuu. Mobiilin postpaid-liittymäkanta kasvoi neljänneksen aikana 27 200 liittymällä ja prepaid-kanta 4 100 liittymällä. Kiinteän verkon laajakaistaliittymäkanta laski 5 100 liittymällä. 

Elisa aloitti ainoana toimijana Suomessa 5G-liittymien myynnin. Elisa myös myi Pohjoismaiden ensimmäisen 5G-puhelimen asiakkaalle. Useiden 5G-puhelinten ennakkomyynti aloitettiin vuoden toisella neljänneksellä ja lisää puhelinmalleja tulee myyntiin kolmannen neljänneksen aikana. Turun 5G-verkko kasvoi Pohjoismaiden laajimmaksi ja siellä avattiin maailman ensimmäiset 5G-kahvilat.  

Elisa toi kuluttaja- ja yritysasiakkaille eSIM-liittymän. Kuluttajat voivat käyttää uudenlaista sim-korttia esimerkiksi älykelloissa ja yritykset teollisissa IoT-liittymissä. 5G:tä on hyödynnetty ensimmäisenä Suomessa myös tv-lähetyksissä, kun Elisa Viihde Sportilla näytettiin Mestis-otteluita 5G-verkon yli 4K-kuvanlaadulla.

Yritysvastuun saralla toimimme muun muassa kummina Suomessa järjestetylle maailman koululaisten ilmastokokoukselle ja tuimme kokousta monin eri tavoin. Kokouksessa 14-17 -vuotiaat nuoret toivat esiin huolensa ilmastonmuutoksesta ja esittivät käytännön ratkaisuja sen torjumiseksi. 

Jatkona Elisan menestykselle Suomen parhaiden työpaikkojen joukossa, missä olimme kolmatta kertaa suurin palkittu yritys, olemme ensimmäistä kertaa myös yksi Euroopan parhaista työpaikoista. Elisan henkilöstö arvostaa erityisesti mahdollisuutta kehittyä ja oppia, sekä poikkeuksellisen joustavia työskentelykäytäntöjä.

Asiakaskokemuksen ja laadun jatkuva parantaminen ovat keskeinen osa yrityskulttuuriamme ja keskitymme niihin jatkossakin vahvasti. Tuottavuuden lisääminen, digitaalisten liiketoimintojen kansainvälistäminen, arvon tuottaminen datalla sekä vahva investointikyky luovat hyvät lähtökohdat kilpailukykyiselle arvonluonnille jatkossakin.

Veli-Matti Mattila
toimitusjohtaja