Elisalla olen voinut toteuttaa työni ohessa intohimoani eli laulamista. Aloitin keikkailun päätoimisesti 2012 ja olen kierrellyt ympäri Suomea monenlaisilla kokoonpanoilla. Vuonna 2016 erosin lasteni isästä ja minun oli hakeuduttava päivätyöhön. Pääsin tuolloin Elisalle ja päätoiminen keikkailu jäi sivutoimeksi.

Oli kuitenkin upeaa huomata, että pystyn edelleen toteuttamaan unelmaani. Työnantajani ymmärtää elämäntapaani ja joustoa löytyy esimerkiksi työvuorojen suhteen.

HEIDI MAKKONEN
Myynti/asiakaspalvelija
​Kahden pojan äiti ja intohimoinen laulaja

Vaimoni sai opiskelupaikan Oulun yliopistosta 2017, joka tarkoitti muuttoa Ouluun kahdeksi vuodeksi. Tuolloin vaihtoehtoina oli joko uuden työn etsiminen tai työn uudelleen järjestäminen Elisalla.

Onneksi Elisan joustavan työn ansiosta etätyön määrän kasvattaminen aikaisemmasta parista päivästä viikossa lähes täyteen etätyöskentelyyn mahdollisti nykyisen työn jatkamisen Oulusta käsin.

PETTERI HIETAVIRTA
Ohjelmistoarkkitehti
Kaksi lasta ja opiskelemaan palannut vaimo

Joustava työ mahdollisti sen, että pystyimme hankkimaan koiranpennun perheeseemme. Etätyön ansiosta Ozzy-koiramme pääsee nyt päiväkävelylle lähes joka päivä. Voin useimmiten päättää lähdenkö toimistolle vai jäänkö kotiin tekemään töitä.

Kodin nopealla nettiyhdellä yhteydenpito eri paikkakunnilla työskenteleviin kollegoihin onnistuu aivan samalla tavalla kuin toimistolta. Kollegoilleni ei ole merkitystä näkyykö videopuhelun taustalla toimisto vai päiväunia nukkuva koiranpentu.

SUSANNA STRÖMBÄCK
HR-kehittämispäällikkö
Kahden pojan ja yhden koiranpennun äiti

Elisalla työskentelyn lisäksi opiskelen sekä pelaan salibandya Miesten Divarissa. Työn, koulun ja salibandyn yhdistäminen vaatii hyvää pelisilmää, mutta onneksi joustoa löytyy myös työnantajalta.

Esimerkiksi viime lauantaina pystyin lopettelemaan työt hieman aikaisemmin, jotta ehdin tärkeään peliin. Korvasin tämän tekemällä tunnit sisään jo aiemmin viikolla. Ja näinhän hyvässä työpaikassa asiat toimivat, kun molemmin puoleinen jousto pelittää.

MIKKO OLLIKAINEN
Salibandya pelaava vastuumyyjä

Lue myös tarinat Ideat-sivustoltamme

"Koodaaminen on ideoiden taikomista todeksi"

Antti Niittymaa palkattiin koodariksi jo kouluikäisenä. Nyt hän koordinoi Elisan online-palveluiden asiakaskokemuksen teknistä kehitystä. Siinä välissä hän on ollut käynnistämässä muun muassa miljoonien käyttäjien verkkomediaa.

"Johdan työkseni Elisan online-palveluiden asiakaskokemuksen teknistä kehitystä. Työhöni kuuluu muun muassa pitää huolta, että Elisan käyttäjätunnuksen käyttäminen kaikissa palveluissa on mutkatonta ja helppoa."

"Data on kristallipallo tulevaisuuteen"

Jussi Koskinen on alalla, jota yhdysvaltalainen talouslehti on kutsunut tämän hetken seksikkäimmäksi. Hän tulkitsee ja ennustaa ihmisten toimintaa analysoimalla tietoa.

"Tehtäväni on asiakasymmärryksen kasvattaminen sekä liiketoiminnan tehostaminen analysoidun tiedon avulla. Etsin isoista tietomassoista vastauksia kysymyksiin ja ongelmiin, jotka askarruttavat liiketoiminnasta vastaavia."

”Asiakaspalvelu on ihmisten kohtaamista ja kuuntelemista”

Jouni Tienhaara on löytänyt asiakaspalvelusta alan, jolla hän haluaa työskennellä ja jota hän haluaa olla kehittämässä. Insinööriopinnoista on ollut työssä hyötyä, mutta tärkeintä työssä on aito auttamisen halu ja oikea palveluhenkinen asenne.

”Työskentelen Elisan Tampereen konttorin yritysasiakaspalvelussa. Otan vastaan vikailmoituksia ja vastaan asiakaspalvelun yhteydenottoihin puhelimessa, chatissa, somessa ja sähköposteissa. Olen niin kutsuttu moniosaaja."

"Yritysvastuu on jatkuvaa kehittymistä"

Nina Karisalo tiesi jo lapsena, että ympäristöasiat tulisivat olemaan keskeisessä osassa hänen elämäänsä. Elisalla hän on päässyt unelmiensa työhön.

”Ympäristövastuun asiantuntijana seuraan muun muassa Elisan energiankulutusta, matkustamiseen ja tavaroiden kuljettamiseen kuluneita kilometrejä ja etätyön määrää. Lasken Elisan hiilijalanjäljen kerran vuodessa, vastaan yrityksemme hiilidioksidipäästösäästö-mittareiden laskennasta ja teen erilaisia lakisääteisiä raportointeja. Työni on laajentunut ympäristöasiantuntijan tehtävistä yhä enemmän yritysvastuun puolelle.”

"Aina voi ja kannattaa oppia uutta"

Elokuvat ja sarjat täyttävät Laura Kuulasmaan työpäivät. Sitä hän ei olisi osannut kuvitella aloittaessaan uransa Elisalla 16 vuotta sitten.

”Vastaan Elisa Viihteen tilausvideoliiketoiminnasta (videovuokraamo sekä ohjelmakirjastot) sekä sisällönhankinnasta (elokuvat ja sarjat). Aiemmin olen ollut mm. digitaalisen musiikin kauppaa perustamassa, laajakaistaliiketoiminnassa ja Elisa Kirjassa lanseeraamassa ensin Elisa Äänikirjan 2010 ja sitten Elisa Kirjan e-kirjoineen. ”

"Tehtävänäni on helpottaa ihmisten elämää"

Omagurussa työskentelevä Esko Halttunen on tietotekniikkaongelmien ratkoja, jolla on taito selittää vaikeatkin asiat niin, että kuka tahansa ymmärtää ne.

”Työhöni kuuluu Omagurun puhelinpalvelutehtävien lisäksi IT-puolen tukitoiminnot tilauksista reklamaatioihin, uusien työntekijöiden koulutus ja Omaguru-sisältöjen tekeminen. Olen opiskellut Espoo-Vantaan Teknillisessä Ammattikorkeakoulussa (Metropolia) tietotekniikkaa ja valmistunut datanomiksi Suomen liikemiesten kauppaopisto-ATK-instituutista.”

 

"On uskallettava laukoa vaikka tulisi huti"

Juha Männikkö on kasvanut työssään koodarista sovellustoiminnan johtajaksi. Johtajuutta hän on oppinut muun muassa kilpaurheilun parissa.

”Olen ollut Appelsiinissa ja sittemmin Elisa Appelsiinissa muun muassa java-koodarina, .NET-kehittäjänä, Microsoft-tiimin esimiehenä ja liiketoimintavastaavana, ohjelmistokehityspäällikkönä. Nyt olen sovellustoimittamisen johtaja, jonka alaisuudessa on kuusi eri tekniikkatiimiä. Vastaan Elisa Appelsiinissa kaikesta ohjelmistokehittämisestä. Tällä hetkellä minua kiinnostavat LEAN-kehitystyö ja ihmisten sisäisen motivaation kehittäminen. Teen tällä hetkellä Johtamisen erikoisammattitutkintoa aiheesta.”

"Nykyään ajattelen, ettei ole tyhmiä kysymyksiä"

Palvelumuotoilija Sanna Shibasaki-Rosenberg miettii työssään esimerkiksi sitä, miten inhimillistyvä robotiikka vaikuttaa meihin. Vastaukset löytyvät kysymällä, kuuntelemalla ja kyseenalaistamalla.

”Kehitämme Service design -tiimissä Elisan palveluja. Muotoilemme palveluita hyvän käytettävyyden ja asiakaskokemuksen näkökulmasta. Tuotamme tuotteita, jotka ovat asiakkaalle hyödyllisiä, käytettäviä ja hauskoja ja joista asiakkaat ovat valmiita myös maksamaan. Olen ollut Elisalla mukana tekemässä muun muassa Elisa Kirja -palvelua."