Toimitusjohtajan katsaus

(Osavuosikatsauksesta Q1 2018)

Elisan liikevaihto ja tulos kasvoivat jälleen

Elisan kilpailukyky vahvistui ja tuloksen kasvu jatkui. Kilpailukyvyn vahvistumiseen on vaikuttanut asiakaskokemuksen ja laadun jatkuva parantaminen. Liikevaihto ja tulos kasvoivat jälleen edellisvuodesta, ja kausi oli historian paras ensimmäinen vuosineljännes. Tulosta paransivat erityisesti mobiilin palveluliikevaihdon kasvu ja panostukset Elisan toiminnan tuottavuuteen sekä viimeaikaiset yrityskaupat.

Suomalaisten kuluttajien ja yritysasiakkaiden sekä organisaatioiden edistyksellinen mobiilikäyttö, sekä viestintäpalvelujen vaivaton ja huoleton käytettävyys on auttanut siirtymistä yhä nopeampiin mobiililaajakaistaliittymiin. Mobiilin postpaid-liittymäkanta nousi neljänneksen aikana 900 liittymällä ja prepaid-kanta pieneni 24 700 liittymällä.  Kiinteän verkon laajakaistaliittymäkanta laski 4 100 liittymällä. Asiakkaat arvostavat Elisan ainutlaatuista rajoittamattoman datan hinnoittelumallia ja verkon laatua.

Elisa Kirja on Suomen suurin sähköisten kirjojen jälleenmyyjä Suomessa ja nyt palveluvalikoimaan lisättiin myös digitaaliset lehdet. Elisa Viihteen tarjonta lisääntyi kauden aikana erityisesti urheilusisällöillä. Elisa Viihteen kaksi alkuperäissarjaa valittiin kiinnostavimpien kansainvälisten draamahankkeiden joukkoon Cannesissa järjestettävän tv-alan tärkeimmän konferenssin yhteydessä.

Elisa teki ensimmäisenä maailmassa testejä 5G-päätelaitteilla esistandardin mukaisessa 5G-verkossa. Tampereen ja sen lähiseutujen 5G-valmiudet omaavan mobiiliverkon rakennustyöt saatiin päätökseen. Huippunopea verkko mahdollistaa jopa gigan mobiililaajakaistayhteydet. Elisa aloittaa 5G-valmiudet omaavan verkon rakentamisen myös Turkuun. Sitä kautta voidaan tulevaisuudessa helposti lisätä 5G-palveluiden vaatimia ominaisuuksia, kuten moninkertaiset tiedonsiirtonopeudet, lyhyet viiveet, ja esineiden internetin vaatimia toiminnallisuuksia.

Elisan työntekijät valitsivat Elisan toistamiseen Suomen parhaiden työpaikkojen joukkoon. Elisa sijoittui suurten yritysten sarjassa neljännelle sijalle. Elisan vahvuudeksi henkilöstö nosti luottamukseen perustuvan työkulttuurin.

Asiakaskokemuksen ja laadun jatkuva parantaminen ovat keskeinen osa yrityskulttuuriamme ja keskitymme niihin jatkossakin vahvasti. Tuottavuuden lisääminen, digitaalisten liiketoimintojen kansainvälistäminen, arvon tuottaminen datalla sekä vahva investointikyky luovat hyvät lähtökohdat kilpailukykyiselle arvonluonnille jatkossakin.