Toimitusjohtajan katsaus

Toimimitusjohtaja Veli-Matti Mattila:
Elisa jälleen erinomaiseen tulokseen toiminnan jatkuvalla parantamisella

(Osavuosikatsauksesta Q1/2017)

Elisan kilpailukyky vahvistui jälleen. Liikevaihto ja tulos kasvoivat edellisvuodesta. Tulosta paransivat erityisesti mobiilin palveluliikevaihdon kasvu, Elisan operatiivisen toiminnan jatkuva parantaminen ja tuottavuuden kehittyminen sekä Anvian yrityskauppa. Tärkeänä osana tuottavuutta on asiakastyytyväisyys. Elisan kuluttaja-asiakaspalvelun suositteluaste on noussut kolmessa vuodessa 30 prosenttiyksikköä.

Älypuhelinten aktiivinen käyttö ja liittymien selkeä tuotetarjonta ohjaavat sekä kuluttajien että yritysasiakkaiden ja organisaatioiden siirtymistä nopeampiin mobiililaajakaistaliittymiin. Mobiililiittymäkanta laski neljänneksen aikana 23 900 liittymällä prepaid-liittymien poistuman takia. Postpaid-kanta ei muuttunut. Kiinteän verkon laajakaistaliittymäkanta pieneni 1 500 liittymällä. Asiakkaat arvostavat rajoittamattoman datan hinnoittelumallia ja Elisan verkon laatua.

Sähköisten kirjojen latausmäärät lähestyvät jo pokkareinen myyntimääriä. Elisa Kirjasta ladattiin viime vuoden aikana yli 650 000 sähköistä kirjaa. Elisa Kirja on Suomen suurin sähköisten kirjojen jälleenmyyjä Suomessa. Elisa Viihteen tarjonta oli suosittua. Uusi alkuperäissarja Konttori sai ennätysstartin ohjelmakirjasto Aitiossa. Downshiftaajat-sarjan toisen kauden katsojamäärä oli kolminkertainen ensimmäiseen kauteen verrattuna. Urheilussa julkaistiin yhteistyö Korisliigan ja jalkapallon Miesten Ykkösen sopimukset.

Kehitämme ja digitalisoimme yritysten ja organisaatioiden toimintaa. Sitä kautta olemme vahva osa suomalaista yhteiskuntaa. Toimme Technopoliksen kanssa yhdessä uudenlaisen työn liikkuvuutta helpottavan ratkaisun, jossa tietoturvallinen ja skaalautuva langaton yritysverkko on käytettävissä myös toimiston ulkopuolella. Lisäksi toimme yhdessä S-ryhmän kanssa älyautoilupalvelun S-Driven. Uusi palvelu yhdistää auton ja siihen liittyvien muiden toimijoiden autoilua tukevan yritysekosysteemin verkkoon. Palvelu kerää kaiken autoiluun liittyvän tiedon helppokäyttöiseen älypuhelinsovellukseen.

Elisa teki Pohjoismaiden ensimmäisen kaupallisen videopuhelun 700 megahertzin 4G-verkossa. Uuden taajuuden käyttöönoton myötä parantuu erityisesti sisätilojen 4G-mobiililaajakaistapeitto. Testasimme ensimmäisenä Suomessa pilvipohjaista teknologiaa, jonka avulla tukiasemakapasiteettia voidaan siirtää joustavasti. Sen avulla taataan asiakkaille entistä nopeammat ja varmemmat yhteydet.

Elisan työntekijät valitsivat Elisan Suomen parhaiden työpaikkojen joukkoon. Elisa on historian suurin pörssiyritys Great Place to Work Finlandin suurten yritysten listalla, jossa sijoitus oli kolmas. Panostamme aktiivisesti nuorten työllistämiseen. Elisa yhdessä tytär- ja vuokratyöyhtiöiden kanssa palkkaa kesällä 250 nuorta kesätöihin. Osallistumme myös Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan. Aloitimme myös WORD-hankkeen, jonka tarkoituksena on kiinnittää huomiota suomalaisten poikien lukutaidon välttävään tasoon. Hankkeen tavoitteena on etsiä uusia, kiinnostavia sisältöjä ja tapoja lukea niitä.

Keskitymme määrätietoisesti asiakaskokemuksen ja toimintamme jatkuvaan parantamiseen. Tuottavuuden nostaminen, digitaalisten palveluiden kehittäminen asiakkaille sekä vahva investointikyky luovat hyvät lähtökohdat kilpailukykyiselle toiminnallemme jatkossakin.